مدیریت دانش و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها
ساعت ٩:۳٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

چکیده:
امروزه دیگر همه گروههای کاری و علمی اذعان دارند، برای اینکه سازمانها بتوانند در دنیای تجارت و رقابت یک حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت نمایند. علی رغم اینکه دانش بعنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است و شرط موفقیت سازمانها درتجارت جهانی دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح میباشد، اما باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش بطور جدی توجه نکرده اند. مدیریت دانش یک واژه علمی است که ارائه یک تعریف استاندارد از آن مشکل است . 


 
استراتژی تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی
ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: استراتژی تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مدیریت دانش

استراتژی تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی

هدف اصلی از نگارش این مقاله، تبیین مفهومی دو استراتژی رمزگذاری و شخصی سازی مدیریت دانش و در نتیجه، هم افزایی بین این دو استراتژی با الهام از الگوی نظری دانش آفرینی نوناکا و تاکه اوچی (۱۹۹۵) است


هدف اصلی از نگارش این مقاله، تبیین مفهومی دو استراتژی رمزگذاری و شخصی سازی مدیریت دانش و در نتیجه، هم افزایی بین این دو استراتژی با الهام از الگوی نظری دانش آفرینی نوناکا و تاکه اوچی (۱۹۹۵) است. فرایند دانش آفرینی ناظر بر چهار شیوه تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح، یعنی اجتماعی شدن، بروز رسانی، ترکیب و درونی سازی است که در قالب یک نقشه مفهومی به تصویر کشیده شده است. نقشه مفهومی به عنوان تکنیکی موثر در تبیین روابط معنی دار و منطقی بین مفاهیم مدیریت دانش، به ادراک مدیران از مفاهیم و فرایند مدیریت دانش در سازمان کمک می کند.


 
مدیریت دانش در سازمانهای دولتی (ناسا)
ساعت ٩:۳۱ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: ناسا ، مدیریت دانش در سازمانهای دولتی (ناسا) ، پیاده سازی مدیریت دانش

مقدمه

 

در آغاز نگاهی گذرا به مدیریت دانش وچالشهای آن خالی از لطف نیست

مدیریت دانش به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکاربرای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.

در زبان فارسی تا به حال اصطلاح «مدیریت دانش» برای Knowledge Management متداول بوده است. در زبان انگلیسی میان Science و Knowledge تفاوت وجود دارد. Knowledge به تمامی آگاهی‌ ها و مهارتهایی گفته می شود که از آزمایش و آموزش به دست آمده است. در حالیکه Science به کوشش عملی و هوشمندانه ای گفته می شود که از راه مشاهده و آزمایش به مطالعه ی منظم رفتار و ساختار جهان طبیعی و دیدنی می پردازد.

برای دریافت اصل مقاله به مدیر وبلاگ تماس حاصل فرمایید با تشکر


 
مدیریت دانش ایران خودرو
ساعت ٩:٢٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: ایران خودرو ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مقاله دانش
  1. معرفی شرکت ایران خودرو
  2. فرآیند یادگیری
  3. فرآیند یادگیری و توسعه منابع سازمانی در ایران خودرو
  4. ادوار توسعه مدیریت دانش و ارتباط آن با حلقه های یادگیری در شرکت ایران خودرو
  5. برخی از تجربیات شرکت ایران خودرو در هریک از دوره های توسعه مدیریت دانش
  6. درس هایی که می توان از تجربیات موفق و یا ناموفق این شرکت بدست آورد
  7. نتیجه گیری
  8. تحلیل نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت ها
  9. با توجه به نتایج پیشنهادهای اصلی زیر ارایه می شود
  10. منابع

 


 
مدیریت دانش IBM
ساعت ٩:٢٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: مدیریت دانش ibm ، مدیریت دانش ، پیاده سازی مدیریت دانش
  1. معرفی شرکت IBM
  2. مقدمه
  3. اهداف و انگیزه های IBM از ورود به حوزه مدیریت دانش
  4. واحد ها و افرادی درگیر در پروژه ی مدیریت دانش IBM
  5. اقدامات انجام شده مدیریت دانش در IBM
  6. نتایج حاصل از اجرای مدیریت دانش در IBM
  7. نتیجه گیری

 


 
واکاوی مدیریت شرکت دایملر-کرایسلر
ساعت ٩:٢٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۸ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: دایملر-کرایسلر ، مدیریت دانش ، پیاده سازی مدیریت دانش
  1. مقدمه
  2. معرفی شرکت دایملر-کرایسلر
  3. نیاز به دایملر-کرایسلر
  4. هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر
  5. روش های مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر
  6. هدف اصلی از ایجاد انجمن گروه تبادل دانش
  7. ابزار پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر
  8. عناصر و ابعاد اصلی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر
  9. نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر
  10. نکاتی مهم از تجربه ی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر

 
بررسی یک نرم افزار مدیریتی : سیستم جامع مدیریت دانش پرنیان
ساعت ٩:٤٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

چکیده
در این مقاله به مطالعه و بررسی روند سیستم جامع مدیریت دانش پرنیان پرداخته شده است. این سیستم یک نرم افزار تحت وب بوده که با استفاده از تکنولوژی2007 [1]Microsoft SharePointو بر مبنای مدل بکوویتز و ویلیامز[2] پیاده سازی شده است. هدف از توسعه این سیستم، ایجاد و ساماندهی چرخه مدیریت دانش با استفاده از روش پویا[3] در سازمان می باشد. به منظور توسعه حوزه تحت پوشش این سیستم و حذف سیستمهای موازی، نظام پیشنهادات و مدیریت مستندات نیز در این سیستم ادغام شده اند. برای سنجیدن تاثیر بکارگیری سیستم در سازمان، با استفاده از پرسشنامه های ارایه شده در [4] و توسعه آنها در چندین شاخص مورد نظر، قبل و بعد از نصب سیستم، نظرسنجی صورت گرفت که تحلیل نتایج آن روند رو به رشد و موفقی را در رسیدن به اهداف دانشی و بسترسازی جهت پیاده‌سازی کامل مدیریت دانش در سازمان، نشان داده است.


 
ITIL چیست؟
ساعت ٩:٤٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: itil ، استاندارد در حوزه it

به زبان ساده می توان ITIL را یک استاندارد در حوزه IT دانست ، اما واقعیت این است که ITIL یک استاندارد نیست . در واقع ITIL یک سری تجربه موفق ( best practice ) است که سازمان ها و شرکت های دولتی مرتبط با IT در دولت انگلستان ،‌ برای مدیریت کارهایشان از آن استفاده می کنند، به زبان ساده می توان گفت که دولت انگلستان برای سازمان دهی فعالیت های مرتبط با IT ، یک سری Design Patter ارائه کرده که با انجام آنها شرکت ها و سازمان های حوزه IT می توانند بهتر به نتیجه برسند


 
ابزار و تکنیکهای مدیریت دانش
ساعت ٩:۳٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: ابزار و تکنیکهای مدیریت دانش ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مدیریت دانش

مقدمه

ابزار و تکنیکهای مدیریت دانش که در اینجا شرح داده میشود؛ بخشی از ابزارها، متدها و تکنیکهایی از مدیریت دانش است که برای پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط انتخاب شده است. این راهنما میتواند کمک و مشاوره‌ی خوب و مناسبی باشد برای سازمانها و موسسات کوچکی که در تلاش برای استقرار مدیریت دانش هستند.

هدف از این مقاله ارائه یک چارچوب و تعدادی ابزارکاربردی برای شروع و ورود -همرا با موفقیت- در استقرار مدیریت دانش است، برای مشاوران، کارورزان و هر شخصی از سازمان که مشتاق هست در مدیریت دانش پیش‌قدم شود


 
جایگاه مدیریت دانش در کمیته امداد امام خمینی (ره)
ساعت ٩:٠٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: مدیریت دانش ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مقاله دانش

1- مقدمه

2-جایزه ملی مدیریت دانش

3- مدیریت دانش

4-پیاده سازی

5-نتیجه گیری


 
مدیریت دانش در توسعه شهر مطالعه موردی شهرداری
ساعت ۸:۱۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: مقاله دانش ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مدیریت دانش ، شهرداری

1-مقدمه

2-مفهوم دانش

3-مفهوم مدیریت دانش

4- توسعه شهری و شهرداری

5-مدیریت دانش در ایران وجهان

6- مدل مفهومی مدیریت دانش

7- پیا ده سازی نظام مدیریت دانش در شهرداری

8- تشکیل واحد مدیریت دانش

9- تشکیل واحد مدیریت دانش

10- فرهنگ سازی سازمانی جهت پذیرش مدیریت دانش

11- بازرسی دانش و ترسیم نقشه دانش

12- ترسیم نقشه دانش

13- راه اندازی شبکه داخلی و اتوماسیون اداری

14-نتیجه گیری

 

 

 

 

نتیجه گیری


 
مدیریت دانش در شرکت فولاد تاتا
ساعت ۸:٠۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: فولاد تاتا ، مدیریت دانش در شرکت فولاد تاتا

1- مقدمه

 2-کلیات استراتژی و فرایند انتقال بهترین عملکردها

 

3-تکامل مدیریت دانش در تاتا

4-فازاول: ارائه وارزیابی بهترین عملکردها

5-نتیجه گیری

 

 

 


 
استقرار نرم افزار مدیریت دانش در شرکت سیسکو
ساعت ۸:٠٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

1- مقدمه درباره سیسکو

2- چالش های موجود

3- اهداف کسب و کار

4- معماری سیستم دانشی یکپارچه

5- راه حل

6- نتایج


 
واکاوی مدیریت دانش شرکت زرین طوس
ساعت ۸:٠٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: مقاله ، پیاده سازی مدیریت دانش ، مدیریت دانش

واکاوی مدیریت دانش شرکت زرین طوس

2-1- مقدمه

2-2- هدف از پیاده سازی مدیریت دانش

2-3- مراحل پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت زرین طوس

2-4- نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت زرین طوس

2-5- خلاصه

2-6- نتیجه گیری


 
واکاوی مدیریت دانش در شرکت HP
ساعت ٧:٥۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ خرداد ،۱۳٩۳  کلمات کلیدی: شرکت hp ، مدیریت دانش

-واکاوی مدیریت دانش در شرکت HP

1-3-چکیده

2-3-مقدمه

3-3-شکل­گیری مدیریت دانش در شرکت HP

1-3-3-پست بازرگانی مربیان

2-3-3-ایجاد شبکه­ای از کارشناسان

3-3-3-مدیریت دانش در فرایندهای محصول

4-3-3-مدیریت دانش برای کانال فروشنده کامپیوتر

4-3-نتیجه­گیری

5-3-منابع