پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های ، دایملر کرایسلر و ایران خودرو

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های

 ، دایملر کرایسلر و ایران خودروIBM

 

 

 

زمستان 91

فهرست مطالب

مقدمه ....................................................................................................................................................................................4

معرفی شرکت دایملر-کرایسلر..........................................................................................................................................5

نیاز به مدیریت دانش..........................................................................................................................................................9

هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر.................................................................................9

روش های مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر.................................................................................................10

هدف اصلی از ایجاد انجمن گروه تبادل دانش.............................................................................................................11

ابزار پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر.....................................................................................11

عناصر و ابعاد اصلی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر................................................................................14

نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر..................................................................................15

نکاتی مهم از تجربه ی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر..........................................................................16

معرفی شرکت IBM ........................................................................................................................................................18

مقدمه....................................................................................................................................................................................18

اهداف و انگیزه های IBM از ورود به حوزه مدیریت دانش......................................................................................18

واحد ها و افرادی درگیر در پروژه ی مدیریت دانش IBM......................................................................................19

اقدامات انجام شده مدیریت دانش در IBM................................................................................................................21

نتایج حاصل از اجرای مدیریت دانش در IBM...........................................................................................................24    

نتیجه گیری.........................................................................................................................................................................24

معرفی شرکت ایران خودرو..............................................................................................................................................26

فرآیند یادگیری...................................................................................................................................................................26

فرآیند یادگیری و توسعه منابع سازمانی در ایران خودرو..........................................................................................26

ادوار توسعه مدیریت دانش و ارتباط آن با حلقه های یادگیری در شرکت ایران خودرو....................................28

برخی از تجربیات شرکت ایران خودرو در هریک از دوره های توسعه مدیریت دانش......................................30

درس هایی که می توان از تجربیات موفق و یا ناموفق این شرکت بدست آورد................................................32

نتیجه گیری......................................................................................................................................................................32

تحلیل نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت ها...........................................................................................34

با توجه به نتایج پیشنهادهای اصلی زیر ارایه می شود...........................................................................................38

منابع..................................................................................................................................................................................39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   معرفی شرکت دایملر-کرایسلر

شرکت خودروسازی کرایسلر در سال 1925 میلادی از سوی والتر کرایسلر و پس از تغییر ساختار شرکت خودروسازی ماکسول موتور تاسیس شد. این شرکت در فاصله سال‌های 1998 تا 2007 میلادی در مالکیت شرکت دایملر آلمان بود.

v    وضعیت کرایسلر قبل از ادغام

کرایسلر در طول دهه های گذشته دارای تاریخ پرفراز و نشیب بود. در نوامبر 1978 شخصی به نام لی لا کوکا در شرایط نامساعد مسئولیت این کمپانــــی را به عهده گرفت و به دلیل وخامت وضعیت بلافاصله برای اخذ وام 1/5 میلیارد دلاری عازم واشنگتن گردید. او با تلاش خود تا سال 1983 کرایسلر را به رتبه سوم در صنعت خودروسازی امریکا تبدیل و ضمن سوددهی کلیه بدهی ها را 7 سال قبل از سررسید پرداخت کرد.وضعیت کرایسلر در سال 1988 به لحاظ خرید واحد جیپ (JEEP) از امریکن موتورز مجدداً به وخامت گرائید زیرامشتریان جیپ برخلاف مشتریان خودروهای کرایسلر از بضاعت مالی مناسب برخوردار نبودند به همیــن سبب 26 میلیارد دلاری کمپانـی، توجـه خود را عمدتاً به خودروهای پر سود دیگر معطوف سازد.

لاکوکا با کارنامه درخشان بازنشسته شد و به جای او روبرت ایتون رئیس بخش اروپایی جنرال موتورز منصوب گردید. کرایسلر در طول 25 سال گذشته با پیشگامی در صنعت خودرو و ارائه طرحهای ابتکاری همواره از موفقیت نسبی برخوردار بود .

v    ادغام کرایسلر با دایملر

مهم‌ترین تحول در صنعت خودروسازی کرایسلر را می‌توان ادغام این شرکت با دایملر آلمان دانست. این ادغام در سال 1998 میلادی انجام شد. غول خودروسازی دایملر بنزآلمان برای دسترسی به بازار وسیع ایالات متحده و توسعه دایره امپراتوری خود در نوامبر 1998 کمپانی خودروسازی کرایسلر امریکا را به مبلغ 48 میلیارد دلار خریداری کرد و به این ترتیب واحد معظم دایملر- کرایسلر را به وجود آورد.
یورگان شریمپ مدیر دایملر هدف از انجام این شراکت را ایجاد خودروسازی رتبه اول در کلاس جهانی اعلام کرد و همراه با روبرت ایتون (R-EATON) رئیس وقت کرایسلر مشترکاً اداره دایملر - کرایسلر را عهده دار شد.

در آغاز گفته می‌شد که سهم آن دو شرکت در سهام کرایسلر مساوی است، ولی بتدریج مشخص شد که سهم کرایسلر در این مشارکت بسیار کم و سهم دایملر بسیار زیاد است. در جریان این مشارکت خودروهایی نیز به بازار عرضه شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خودروی مدل کرایسلر300 اشاره کرد. این خودرو با فناوری شرکت دایملر یا شرکت مرسدس‌بنز ساخته شد و به دلیل قابلیت‌های متفاوت آن در مقایسه با دیگر تولیدات کرایسلر رکورد فروش این شرکت را شکست.

 اولین مدل کرایسلر با نام Plymouth در سال 1928 میلادی به بازار عرضه شد. این خودرو ارزان قیمت که 4 سیلندر داشت در زمره محبوب‌ترین خودروهای آن زمان دنیا بود. خودروهای اولیه این شرکت با عنوان خودروهای کلاس C به بازار عرضه شده بودند، ولی بعد از محبوب شدن این تولیدات در میان مصرف‌کنندگان جهان بتدریج نام برندها به عنوان شناسنامه این شرکت عنوان می‌شد. این شرکت در ابتدای کار خود سه کلاس خودرو به بازار عرضه کرد که در کلاس اول خودروهای ارزان قیمت قرار داشتند و در کلاس‌های بعدی خودروی با قیمت متوسط و سپس خودروهای گران قیمت بودند. کرایسلر موفق شد در سال‌های اولیه دهه 1960 میلادی وارد بازار اروپا شود. این شرکت تولیدات کلاس ارزان قیمت خود را برای بازار اروپا استفاده نکرد و از کلاس قیمت متوسط وارد این بازار کرد. به هر حال، فناوری تولید خودرو در این شرکت رشد پیدا کرد و با خرید برند جیپ به محبوبیت این شرکت اضافه شد. جیپ‌های تولید کرایسلر آمریکا تقریبا در تمامی‌ کشورهای دنیا دیده می‌شد و به دلیل قدرت بالای آن در شرایط متفاوتی از آنها استفاده می‌شد.

هم اکنون شرکت کرایسلر آمریکا نه تنها در ایالات متحده بلکه در کانادا و استرالیا نیز کارخانه تولیدی دارد. کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در بیشتر کشورهای صنعتی اروپایی دیده می‌شود که دلیل آن استقبال زیاد مردم از تولیدات این شرکت است.

شرکت دایملر کرایسلر در میان 10 شرکت تراز اول جهانی به عنوان سود آورترین شرکتها قرار دارد.

 

ردیف

شرکت

درآمد

پرسنل (نفر)

فعالیت

1

اگزون موبیل

399 هزار و 938 میلیون دلار

83000

نفت و گاز

2

وال مارت استور

315  هزار و 654 میلیون دلار

1800000

فروشگاههای زنجیره ای

3

رویال داچ شل

306 هزار و 731 میلیون دلار

109000

نفت و گاز

4

بریتیش پترولیوم

267هزار و 600 میلیون دلار

96000

نفت و گاز

5

جنرال موتورز

192 هزار و 604 میلیون دلار

335000

خودرو سازی

6

چورون

189 هزار و 481میلیون دلار

59000

نفت و گاز

7

دایملر کرایسلر

186هزار و 106 میلیون دلار

382000

خودرو سازی

8

تویوتا موتورز

185هزار و 805 میلیون دلار

286000

خودرو سازی

9

فورد

177 هزار میلیون دلار

354000

خودرو سازی

10

کونوکوفیلیپس

166 هزار و 863میلیون دلار

35000

نفت و گاز

 

v    نظر و شیوه ی مدیریت رشد یورگان شریمپ در زمان ادغام

یورگان شریمپ رییس هیأت مدیره و مدیر عامل دایلمر – کریسلر است. شریمپ به تصمیم های قاطع می گوید تصمیم های «دیجیتال» یعنی مثل کامپیوتر فقط صفر و یک را می شناسد ، تصمیم های قاطع نیز باید شفاف باشد: آری ، یا نه. شریمپ می گوید: «باخود قرار گذاشتم در گفت و گوهای ادغام ، موضوعات ناخوشایند را از همان اول کار پیش بکشیم.» مصاحبه شریمپ با وال استریت ژورنال در آستانه انقلابی برگزار شد که یکی از آزمون های بزرگ کسب و کار جهانی زلزله افکنده است: ادغام دو غول صنعت خود رو یعنی دایلمر بنز وکرایسلر. آقای شریمپ گفت عزم راسخ دارد که با اقدامات سریع و قاطع ، حتی اگر ناخوشایند بنماید ، فرآیند ادغام را مدیریت کند.

از آقای شریمپ پرسیده شد حیاتی ترین درسی که در آغاز آموختید کدام است؟

وی بیان کرد: عبارت «خطرات شامل بیش از حد» ساخته و پرداخته من است. اینکه پیوسته بخواهی سازش کنی ، گاه گاه کار دست آدم می دهد. بعضی وقتها باید قاطعانه کار را برید. می خواهی 2 شرکت را به هم بچسبانی که وکیل عمومی جداگانه دارند ، یا رئیس ارتباطات  جداگانه دارند ، حسابرس جداگانه دارند ، رییس ارتباطات جداگانه دارند ، و ...آنها که با تصمیم دیجیتال میانه ای نداشته اند می گفتند: «بسیار خوب ، با هم خواهیم بود ، ما یک خانواده ایم و یکدیگر را دوست داریم» ولی ما با خودمان قرار گذاشتیم – گو اینکه در اجرای کامل آن موفق نبودیم – اما قرار گذاشتیم «موضوعات ناخوشایند را ار همان آغاز کار پیش بکشیم» این را هم بگویم. اصولاً مردم ، آدم ها ، از تصمیم دیجیتال (تصمیم آری یا نه) خوششان نمی آید ، حالت بینابین را دوست دارند.

در سوال دیگری از او پرسیده شد چرا فکر کردید باید درباره ی کارکنان تصمیم آری یا نه بگیرید؟

پاسخ وی اینگونه بود: به دلایل روانشناسی ... اشتباه محض است اگر با شریک بشینی و بگویی «چیزی را تغییر نمی دهیم ، بگذار ببینم در 12 یا 7 ماه آینده چه پیش می آید ... کارکنان را ناراحت نکنیم. می دانید ، حقیقت این است که کارکنان چشم به راه تغییرند. حال اگر شما ظرف 10-20ماه اول دست به چیزی نزنید ، سستی ایجاد می شوید ... وقتی هوای تغییر از سر افراد افتد خیلی بیشتر در برابر آن می ایستند تا هنگامیکه انتظارش را دارند. ...

موضوع واقعاً مهم دیگر ، سرعت عمل بود. این روزها سرعت عمل یعنی این که گه گاه اشتباه هم بکنی. اعتقاد من همیشه این بود ... تا جایی که می توانی سریع عمل کن ... اگر واقعاً اشتباه کردی ، خوب باید تصحیح کنی ... اما خیلی بهتر است بجنبی و گه گاه اشتباه کنی تا اینکه کند باشی. رو راست باششید ، چون می دانید چه چیزی روح کارکنان را تازه می کند؟ صداقت جداً می گویم. منظورم این است که هیچ کس در این دنیا انتظار صداقت ندارد.

 

 

 

  • Ø    نیاز به مدیریت دانش

مدیریت دارایی‌های فکری و دانش در بازار بسیار رقابتی و خلاق جهانی، یک موضوع بسیار چالش برانگیز است. برخورد با تغییرات سریع و پیچیده در مدل‌های کسب و کار، ترجیحات مشتریان و مانند اینها، نیاز به اشکال جدید سازمانی به جای فرماندهی و کنترل زنجیره‌های سنتی رایج در محیط‌های تولید را پدید می‌آورد.

تحقیقات حاکی از وجود دو راهبرد کلی در مدیریت دانش است.برخی سازمان‌ها راهبرد تدوین دانش و برخی دیگر راهبرد تبادل فردی دانش را انتخاب می‌کنند. ماهیت‌ سازمان، نوع محصولات و خدمات،و ماهیت دانشی که سازمان با آن سروکار دارد از عوامل‌ اصلی انتخاب راهبرد مناسب می‌باشند.سازمان‌ها باید در انتخاب و ترکیب این راهبردها دقت‌ کنند.ماهیت کاری هر سازمان،راهبرد مناسب و نحوهء ترکیب این دو راهبرد را معین می‌کند. برخی سازمان‌ها از قاعدهء 20-80 هانسن تبعیت می‌کنند.در این قاعده اصل بر این است که‌ در سازمان‌ها،یکی از این راهبردها به عنوان راهبرد اصلی و راهبرد دیگر به عنوان پشتیبان‌ راهبرد اول انتخاب می‌شود.انتخاب راهبرد نامناسب،شکست مدیریت دانش و هزینه‌های‌ اضافی را دربر دارد.

در برخورد با چالش‌های مدیریت دانش به ابزارهای متعددی نیاز داریم همانند انجمن‌های خبرگی که به معنای واقعی باعث ایجاد بهبود در فرآیندهای کاری گردد.

 

  • Ø     هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر

نکته ای که در اکثر صنایع مانند خودرو سازی وجود دارد اینست که صنایع خودرو سازی بعد از دریافت یک سفارش برای تولید خودرو از خلق ایده تا تولید آن با ایجاد بستر مناسب مهندسی اقدام می کنند ولی باید توجه داشت که وجود ضعف در مدیریت دانش شرکت و عدم اشتراک بهترین تجربیات در میان کارکنان و عدم وجود بستر مناسب برای اشتراک دانش در میان کارکنان زمینه ای را برای بروز اشتباهات مکرر می گردد همانند جا انداختن مانع رطوبت درها در خودرو. این درحالی است که صنایع همچون خودروسازی می توانند با ایجاد بستر مناسب مدیریت دانش در سازمانشان از بروز این مشکلات و تکرار مداوم آنها و از دست دادن دانش سازمان در سایه ی مدیریت دانش و اشاعه ی دانش در میان کارکنان سازمان جلوگیری کرد.

دایملر-کرایسلر پیشرو در صنعت خودرو و حمل‌ونقل و خدمات ترابری است، هدف شرکت این است که ارائه دهنده برتر محصولات و خدمات خودرو و حمل‌ونقل برای مشتریان، سهام‌داران و کارکنان خود در سطح دنیا باشد. کرایسلر با حضوری قدرتمند در شمال آمریکا و اروپا درحال حاضر به شدت در حال گسترش خدمات خود در آسیا است.

یکی از بزرگترین چالش های شرکت های بزرگ و معروف جهانی اشاعه و انتقال دانش در تمام سازمانشان چه از نظر فناوری و چه از نظر فرهنگی است. شرکت دایملر-کرایسلر نیز همین هدف را دنبال می کند. این شرکت برای مدیریت موثر دانش و سرمایه های انسانی بر اهمیت سیستم ها و فرایندها تاکید می کند. هم چنین این شرکت توجه دارد که شیوه های به اشتراک گذاری دانش، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیریت ارشد، نظام پاداش و تقدیر و فرصت های آموزشی تاثیر مثبت در کارکنان داشته و باعث خلق ارزش افزوده در آنان می شود.

در شرکت دایملر- کرایسلر دانش در قالب درس‌های آموخته شده و بهترین شیوه عملکرد به کار گرفته شده و در سرتاسر سازمان به اشتراک گذارده می‌شود. مدیریت دانش از طریق ایجاد انجمن‌های خبرگی تضمین می‌کند که دانش بین مناطق جداگانه ی  دانشی موجود در شرکت به سهولت جریان پیدا نماید. انجمن‌های خبرگی گروهی از کارکنان شرکت هستند که با فرآیندهای بهبود کسب و کار در یک حوزه دانشی تغذیه می‌شوند.دستور کار، دامنه و ترکیب انجمن‌های خبرگی، توسط فرآیندهای کسب و کار و حوزه‌های دانش مرتبط تعیین می‌شود. به عنوان مثال یک انجمن خبرگی مهندسی ممکن است شامل تمامی مهندسان سیستم ترمز خودرو باشد. وظیفه چنین گروهی این است که سیستم ترمز را طراحی نموده و تأمین کننده‌ها در سرتاسر گروه توسعه محصول را شناسایی نمایند. انجمن خبرگی رویکردی مبتنی بر بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار مربوط به هر عضو در انجمن را دنبال می‌کند.

 

  • Ø    روش های مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر

انجمن‌های خبرگی و بسته‌های دانش بهترین روش شناخته شده از فعالیت‌های به اشتراک گذاری دانش در شرکت دایملر-کرایسلر است. در واقع دایملر-کرایسلر طی مطالعات تطبیقی مرکز مطالعات بهره‌وری و کیفیت آمریکا در موضوع ایجاد و استمرار انجمن‌های خبرگی به عنوان شرکت برتر انتخاب گردیده است. به دلیل آنکه اطلاعات تخصصی تولید شده  بوسیله ی مدیریت دانش در انجمن های خبرگی بسیار زیاد و هم چنان در حال افزایش است، شرکت دایملر-کرایسلر از ایده ها و نظرات تئوری دوری کرده و بیشتر بر انجمن های خبرگی موجود و با کارایی خوب متمرکز است. یک نمونه ی بسیار خوب از انجمن های خبرگی با کارایی بالا در این شرکت انجمن ابداعی Austauschgruppe یا به عبارتی گروه تبادل دانش در شرکت است. این نمونه ی خوب از انجمن های خبرگی از سوی مرکز مطالعات  بهره وری و کیفیت امریکا در شرکت های بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

 

  • Ø    هدف اصلی از ایجاد انجمن گروه تبادل دانش

مأموریت  Austauschgruppe یا گروه تبادل دانش که اعضای آن از 21 کشور در سرتاسر دنیا تشکیل شده یکپارچه سازی مدل کسب و کار دایملر-کرایسلر و واحدهای عملیاتی در سرتاسر دنیا از طریق انتقال دانش استراتژیک است. تمرکز این انتقال دانش، فردی است و ابزار اصلی، چرخش پرسنل و بکارگیری آن‌ها در حوزه‌های دانش استراتژیک است  که معمولا دو سال به طول می‌انجامد. هدف اصلی، انتقال پیشرفت‌های فناوری از واحد تحقیقات و فناوری کرایسلر به مهندسی، ساخت، فروش و بازاریابی است. دانش در مورد تغییر سلیقه و ترجیحات مشتری به واحد پژوهش و فناوری ابلاغ می‌شود تا به طور مداوم تلاش‌های تحقیقاتی را جهت دهی و منطبق نماید. اعضای ATG به منظور ایجاد ارتباط بین حوزه‌های دانش استراتژیک و همچنین ارتباط بین کارآفرینان درون سازمان، دائما به چالش گرفته می‌شوند.  

 

  • Ø    ابزار پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر

به منظور پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش و اشتراک بهترین تجربیات و درس‌های آموخته‌ شده دایملر- کرایسلر EBoK را ایجاد کرد. EBoK  هم وسیله‌ای برای تشریف مساعی‌ و هم ابزاری برای اشتراک دانش بود. نرم افزار مدیریت دانش EBoK اشاره به مخازن الکترونیکی، سلسله مراتبی، امن و تعاملی از هسته‌های دانش شرکت دایملر-کرایسلر دارد. به عنوان مثال بهترین شیوه عملکرد، درس‌های آموخته شده.

EBoK  بر روی شبکه ی داخلی قرار دارد و بر یک مخزن تعاملی و امن بنیان ‌گذاری شده‌ بود. EBoK  سیستمی مبتنی بر وب برای جمع‌آوری و توزیع دانش می‌باشد و دارای محیطی کاربر پسند، امن، کارآمد، انعطاف‌پذیر و مؤثر می‌باشد. کاربر برای استفاده از این نرم‌افزار به هیچ گونه ابزاری جز مرورگر اینترنت احتیاج ندارد. EBoK  در حقیقت فروشگاه دانشی است که محصولات آن به شکل درس‌های آموخته شده و بهترین شیوه عملکرد است. این نرم‌افزار به یک قسمت مفید از کار هر مهندس تبدیل شده و هر مهندس به طور متوسط حداقل یک صفحه دانشی در روز مطالعه می‌کند.EBoK   شامل چندین مجموعه کتاب دانشی است که با کلیک کردن بر روی هر یک از آیکون‌ها، کاربر وارد سطح بعدی از جزئیات می‌گردد. بدین ترتیب دانشکار می‌تواند به لایه‌های زیرین محتویات نرم‌افزار دسترسی پیدا کند (مانند فصل‌ها و زیرفصل‌ها) و در نهایت به تک ‌تک بسته‌های دانشی دست می‌یابد.

 

در آغاز دو مهندس و با پشتیبانی سایر کارکنان وارد سیستم شدند.در دایملر کرایسلر به هر گروه هم کارکرد یک کتاب الکترونیکی‌ اختصاص داده شد به نحوی که بتوانند از این‌ طریق به اشتراک دانش خود بپردازند.هر یک‌ از این کتاب‌ها برای خود یک مدیر داشت. وظیفهء ثبت و قبول مدخل‌های جدید و همچنین تغییر در کتاب بود.مدخل‌های‌ جدید از طرف مهندسان گروه هم کارکرد پیشنهاد و مدیر با طی فرایندی با قبول‌ اصلاح یا رد آن می‌پرداخت. درواقع در EBoK خوانندگان می‌توانند نظرات خود را در مورد فصل‌ها و زیرفصل‌ها با فرستادن ایمیل به صاحبان و نویسندگان کتاب ارائه کنند. پس از ارائه بازخورد، نویسنده و صاحبان کتاب مطلع شده و به بازخورد پاسخ مناسب می‌دهند.

به عبارتی به منظور ایجاد انگیزه و حمایت از نویسندگان دانش در EBoK،  یک عامل به روز رسان در نرم‌افزار گنجانده شده است تا اسناد قدیمی را مشخص نماید و گنجینه دانش را به روز نگه‌دارد. سازمان همچنین دوره‌های آموزشی برگزار می‌نماید تا مهارت‌های نویسندگی مهندسان را ارتقا دهد و اشتراک دانش را حمایت و تشویق نماید. همچنین فرآیند بررسی کارآمد و سیستماتیک در نرم‌افزار تعبیه شده تا شفافیت و انگیزه اشتراک دانش را افزایش دهد.

 

 

 

چرخه ی عمر EBoK

 

 

 

 

سه راه اصلی برای استفاده از نرم‌افزار وجود دارد:

  • کاربر می‌تواند کتاب‌ها، مجموعه‌ها، دانش‌ها و بسته‌های دانشی موجود را جستجو کرده و باز کند و بهترین تجربیات و درس‌های آموخته شده را به طور تصادفی مطالعه نماید.
  • کاربر می‌تواند از ساختار لایه‌ای نرم‌افزار برای حرکت در فصل‌های یک کتاب استفاده کند.
  • کاربر می‌تواند اطلاعات در مورد یک موضوع خاص را با کلمات کلیدی جستجو کند.

 

این‌ کتاب در حکم حافظهء سازمان بود و دامنهء آن‌ حتی اطلاعات رقبا را نیز شامل می‌گردید.این‌ کتاب بالغ بر 3800 فصل و دارای 5000 کاربر بود .در واقع دایملر- کرایسلر با استفاده از نرم افزار EBoK ابزاری زنده و تعاملی را به بسترکاری خود به عنوان مکملی بر بستر پیشرفته ی مهندسی اش افزود.

 این شرکت با استفاده از روش ها و ابزارهایی که توسطش به کار گرفته شده است مدیریت دانش را به خوبی در سراسر سازمان اجرا کرده است و تمامی کارکنان و واحدهای سازمان تقریبا با مدیریت دانش احاطه شده و مدیریت دانش تقریبا در تمامی سطوح سازمانی و بخش های آن پیاده شده است.

 

  • Ø    عناصر و ابعاد اصلی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر

در جدول ارائه شده عناصر کلیدی از طرح مدیریت دانشدر شرکت دایملر- کرایسلر آورده شده است. تحت کنترل درآوردن چارچوب مدیریت دانش نیاز به قابلیت ها و رویکردهای بسیار متفاوت دارد که خلاصه ی آن در این جدول آمده است.

 

 

 

  • Ø    نتایج پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر- کرایسلر

شرکت دایملر-کرایسلر به عنوان یکی از بزرگترین صنایع خودرو سازی دنیا جهت کارایی بیشتر اقدام به پیاده سازی مدیریت دانش در تمام بخش های سازمانی خود کرد تا از این طریق دانش و تجربیات در سازمانیش به بهترین نحو اشاعه پیدا کند. این شرکت از طریق به کار گیری روش انجمن خبرگی و نرم افزار کارامد  EBOKتوانست به بهترین نحو اقدام به اشتراک گذاری دانش در سازمانش کند و دانش را در مناطق دانشی جداگانه ی سازمان منتقل کند. در شرکت دایملر- کرایسلر دانش در قالب درس‌های آموخته شده و بهترین شیوه عملکرد به کار گرفته شده و در سرتاسر سازمان به اشتراک گذارده می‌شود. شاید یکی از اصلی ترین موارد که در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در این شرکت موثر بوده است توجه بسیار زیاد شرکت به کارکنانش به عنوان منابع دانشی در به اشتراک گذاری هرچه بیشتر دانش در سازمان است و هم چنین بسترهای بسیار مناسبی که شرکت برای کارکنانش در خلق و به اشتراک گذاری دانش و تجربیاتشان فراهم کرده است. هم چنین وجود زمینه هایی در شرکت که سبب شده است انتقال دانش در سازمان به سادگی و سهولت انجام شود مانند ایجاد بسترهایی برای بحث و همکاری کارکنان و حتی تشویق های انجام گرفته از آنان. هم چنین ارائه ی یک نرم افزار کارا در سازمان که یک محیط امن و منعطفی را برای کارکنان جهت برطرف کردن نیازهای دانشی آنان و ایجاد زمینه ای برای ارائه ی نظرات و ایده های آنان فراهم کرده است. به عبارتی این شرکت به این نکته ی مهم در مدیریت دانش توجه کرده است که این کارکنان هستند که دانش را در سازمان اشاعه داده و سازمان را به یک سازمان دانش آفرین تبدیل می کند که البته این امر نیازمند بسترهای مناسب فناوری است تا کارکنان را در این امر مهم به خوبی حمایت کند. پس لزوم یک همکاری و راه حل های افراد و فناوری بسیار در تحقق بهتر و موفقیت امیز مدیریت دانش مهم است.  می توان ملاحظه کرد که شرکت دایملر کرایسلر با ایجاد زیر ساخت های مهم مدیریت دانش از جمله مهم ترین آنها یعنی افراد، فرایند های مناسب و فناوری های پشتیبان کارکنان و با استفاده از ابزارها و روش های به کار گرفته شده در این شرکت بسیار در پیاده سازی مدیریت دانش موفق بوده است و این موفقیت نتایج قابل توجهی را در بهینه سازی شرکت به همراه داشته است.

 

  • Ø    نکاتی مهم از تجربه ی مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر

پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت دایملر کرایسلر با استفاده از روش های مدیریت دانش موثر بسیار موفقیت آمیز و قابل توجه است. تجربه های این شرکت در این زمینه برای شرکتهایی که می خواهند مدیریت دانش را پیاده سازی کنند بسیار مفید و آموزنده است. در این شرکت افراد، فرایندها و فناوری سه رکن اساسی مدیریت دانش است. نکته ی مهمی از تجربیات این شرکت که باید به آن توجه کرد اینست که این شرکت تنها به دلیل توجه به نقش مهم افراد در مدیریت دانش توانسته در این زمینه به موفقیت برسد. زیرا خلق دانش، به اشتراک گذاری دانش و حتی اداره ی دانش در سازمان تنها توسط کارکنان سازمان انجام می شود. به عبارتی این عملکرد مناسب کارکنان سازمان است که سبب پیاده سازی موفق مدیریت دانش می شود. پس باید در هنگام طراحی استراتژی های مدیریت دانش در سازمانها به این مورد توجه زیادی داشت. نکته ی مهم دیگری که از تجربیات شرکت دایملر-کرایسلر در زمینه ی مدیریت دانش می توان گرفت اینست که باید در سازمانها به نیازهای دانشی کارکنان توجه کرد و هم چنین بسترهایی را جهت تسهیل به اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان فراهم کرد. باید سازمانها سعی نمایند که فرایندها را در اطراف جریانهای دانشی طرح ریزی نمایند. سازمان باید زمینه هایی را برای همکاری در بین بخش هایش به وجود آورده تا در حین آن بخش ها به بحث و تبادل دانش و نظر بپردازند. فضای سازمان باید به گونه ای باشد که کارکنان به راحتی و با امنیت خاطر به ارائه ی ایده ها و نظراتشان بپردازند و این امر بدون ترس از دست دادن شغل و موقعیت و با امنیت شغلی و حمایت کامل حاصل می شود و هم چنین باید برای هر ایده ی ابتکاری و نو پاداش های مناسب در نظر گرفته شود تا سبب افزایش خلاقیت و انگیزه ی بالا در کارکنان شود تا احساس کنند که به ایده و نظراتشان توجه شده و برای آنها ارزش قائلند. باید توجه داشت که به اشتراک گذاری و مدیریت دانش در سازمانها سبب استفاده ی مجدد از دانش و ایجاد نواوری می شود که این نوآوری از اساسی ترین نکات برای داشتن سازمان دانش آفرین و موفق است. مطالب بیان شده را می توان از مهم ترین نکات پیاده سازی موفق مدیریت دانش در شرکت دایملر-کرایسلر دانست که شرکت هایی که می خواهند به این زمینه وارد شوند برای موفقیت باید توجه زیادی به این موارد داشته باشند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   معرفی شرکت IBM

 

  • Ø     مقدمه :

در بازارهای جهانی به سرعت در حال تغییر امروز، موفقیت دیگر به نیروی کار، زمین یا سرمایه گره نخورده است بلکه منبع حیاتی جدید، "دانش" است. این که سازمان ها چه می دانند و چگونه از اهرم دانش استفاده می کنند، برای رسیدن به موفقیت ضروری است. به نظر می رسد که امروزه، همه در حال صحبت کردن درباره ی "مدیریت دانش" هستند.

اما مدیریت دانش چیز جدیدی نیست. IBM سال هاست که بهترین کمک را به افراد برای به اشتراک گذاشتن و به کار بردن تخصص هایشان می کند.

شرکت IBM در زمره شرکتهایى است که نرخ بالایى در تولید دانش و ثبت اختراع داشته، از بهترین شرکتهایى است که مدیریت دانش را به کار بسته است. IBM با خرید  Lotusو دستیابى به تکنولوژى Notes ضمن تأکید بر مزایاى نوآورى‌، پاسخگویى، شایستگى و بهره‌ورى موجود دراین فناورى در راستاى مدیریت دانش ، تجربه‌هاى موفقى را در درون خود و از راه انجام مشاوره هاى فراوان در سایر سازمانها و شرکتها در این زمینه داشته است.

IBM  یکی از اولین شرکت هایی است که مدیریت دانش را از دهه ی 1990 در شرکت خود استفاده کرده و به موفقیت های فراوانی دست یافته است. IBM متوجه شد که چگونه مدیریت دانش و تغییرات دانش گستره ی سازمانی و همکاری ها می تواند باعث ارتقای راه حل های کسب و کارش که سخت  افزار، نرم افزار و خدمات را یکپارچه می سازد، شود.

برای ساختن کل شرکت حول مفهوم مدیریت دانش، IBM از مجموعه ای از استراتژی های مدیریت دانش استفاده کرده و گروهی از ابزارها را که عموما بر اساس تکنولوژی وب 2 بوده اند در سازمان استفاده کرده است.

 

  • Ø    ا
/ 0 نظر / 200 بازدید